Principiul DNSH
I . Modalitatea de respectare a principiului DNSH
Proiectul DigiFormPedagog respectă în integralitate principiul de „a nu prejudicia în mod semnificativ” (DNSH – „Do No Significant Harm”), în conformitate cu Comunicarea Comisiei - Orientări tehnice privind aplicarea principiului de „a nu prejudicia în mod semnificativ” în temeiul Regulamentului privind Mecanismul de redresare și reziliență (2021/C 58/01) și cu Regulamentul delegat (UE) al Comisiei [C (2021) 2800/3], în temeiul Regulamentului privind taxonomia (UE) (2020/852), pe durata întregului ciclu de viață a investiției propuse în cadrul acesteia, în special luând în considerare etapele de implementare/execuție, operare și scoatere din uz a investiției.
Proiectul DigiFormPedagog nu prejudiciază în mod semnificativ pe durata întregului ciclu de viață a investiției niciunul dintre cele 6 obiective de mediu, prin raportare la prevederile art. 17 din Regulamentului (UE) 2020/852, respectiv:
- Atenuarea schimbărilor climatice: Proiectul DigiFormPedagog este depus în competiție în cadrul C15 – Reforma 5. Adoptarea cadrului legislativ pentru digitalizarea educației, care presupune Alinierea la Cadrului european al competențelor digitale (DigComp) pentru profesori și elevi, inclusiv actualizarea curriculumului pentru îmbunătățirea competențelor digitale ale elevilor din învățământul primar, gimnazial și liceal, cu accent pe cele 21 de competențe ale DigComp, alfabetizare digitală, precum și dezvoltarea de materiale didactice digitale. În consecință, prin specificul său, reforma, respectiv proiectul DigiFormPedagog nu contribuie la creșterea emisiilor de dioxid de carbon.
- Adaptarea la schimbările climatice: Proiectul DigiFormPedagog este depus în competiție în cadrul C15 – Reforma 5. Adoptarea cadrului legislativ pentru digitalizarea educației. Reforma constă în activități de revizuire a cadrului legislativ aplicabil și revizuire a planului cadru pentru disciplina TIC la toate nivelele, astfel că nu există impact direct asupra obiectivului de schimbări climatice. În consecință, prin specificul său, reforma, respectiv proiectul DigiFormPedagog nu contribuie la creșterea emisiilor de dioxid de carbon.
- Utilizarea durabilă și protecția resurselor de apă și a celor marine: Proiectul DigiFormPedagog este depus în competiție în cadrul C15 – Reforma 5. Adoptarea cadrului legislativ pentru digitalizarea educației. Reforma nu are impact asupra acestui obiectiv de mediu.
- Tranziția către o economie circulară: Proiectul DigiFormPedagog este depus în competiție în cadrul C15 – Reforma 5. Adoptarea cadrului legislativ pentru digitalizarea educației. Prin activitățile propuse se vor elabora reglementări-cadru și dezvolta profile de competențe, planuri-cadru de învățământ, în consecință nu există impact negativ semnificativ asupra obiectivului de economie circulară.
- Prevenirea și controlul poluării: Proiectul DigiFormPedagog este depus în competiție în cadrul C15 – Reforma 5. Adoptarea cadrului legislativ pentru digitalizarea educației. Prin activitățile asociate reformei nu se va contribui la creșterea gradului de poluare a aerului, apei sau solului.
- Protecția și refacerea biodiversității și a ecosistemelor: Proiectul DigiFormPedagog este depus în competiție în cadrul C15 – Reforma 5. Adoptarea cadrului legislativ pentru digitalizarea educației. Reforma nu are implicații asupra ariilor protejate și ale biodiversității.
II. Evaluarea impactului asupra mediului
Contribuția Proiectului la Tranziția Verde și Tranziția Digitală
- Tranziția Verde
Proiectul promovează activităţi de protecţie a mediului prin utilizarea eficientă a resurselor și reducerea amprentei de carbon. Investițiile nu includ echipamente IT sau alte cheltuieli cu impact asupra mediului.
- Tranziția Digitală
Proiectul susține transformarea digitală prin dezvoltarea competențelor digitale ale cadrelor didactice și crearea resurselor educaționale digitale. Alocarea financiară contribuie în proporție de 100% la atingerea obiectivelor din domeniul digital - 100% din bugetul alocat contribuie la realizarea indicatorilor digitali, sprijinind Planul de acțiune pentru educația digitală 2021-2027 și Pilonul european al drepturilor sociale.